Iedereen is wel eens ziek. De een langer dan de ander. Dat kan jou ook overkomen. Bij arbeidsongeschiktheid is het belangrijk dat je contact opneemt met de afdeling HR Market & Service Delivery (telefoon: 0570-648800) en voor informatie kijkt in MY HR. Er zijn allerlei wettelijke regels waaraan voldaan moet worden.
Op basis van de CAO wordt in het eerste jaar van jouw ziekte 100% van je salaris doorbetaald. In het tweede jaar wordt 70% van je salaris doorbetaald. Als je aan het re-integreren bent, worden de door jou gewerkte uren, ook de uren op arbeidstherapeutische basis, voor 100% doorbetaald. Gedurende deze twee jaar loopt jouw pensioenopbouw volledig door. Je betaalt zelf gewoon de werknemerspremie en de werkgever draagt de werkgeverspremie bij.
Als je na twee jaar ziekte niet of niet volledig aan het werk bent, krijg je te maken met de Wet WIA (Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) en volgt een keuring van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De UWV-arts en de arbeidsdeskundige bepalen jouw arbeids(on)geschiktheid. Dat gebeurt door het zogeheten ‘loonverlies’ vast te stellen, dat wat je door ziekte of handicap minder kunt verdienen dan daarvoor.
Mate van arbeidsongeschiktheid